Alle beroepskosten > Water-, elektriciteit- en verwarmingskosten aftrekken

Water-, elektriciteit- en verwarmingskosten aftrekken

Kans op controle

Hoe makkelijk om rechtvaardigen
Gemiddeld ingebrachte bedrag€ 250 per maandFrequentie1x per maand
Ingebracht door79% van de zelfstandigenAangeraden door81% van de zelfstandigenZou jij deze beroepskost aanraden?Breng jij deze beroepskost in?

Betaal je elke maand een hoop geld om je kantoor te verwarmen en van water en elektriciteit te voorzien?

Zorg er dan voor dat je deze kosten zo goed mogelijk aftrekt en zie direct de impact op je belastingen.

De kosten verbonden aan je kantoor zijn op exact dezelfde manier aftrekbaar als je huurkosten.

Voor de aftrek onderscheiden we twee verschillende opties van elkaar:

  • Als je een aparte kantoorruimte huurt, los van je kantoor aan huis, is het heel eenvoudig: de volledige energiefactuur is aftrekbaar, voor zowel de btw als belasting. De enige voorzorgsmaatregel die je moet nemen is dat de factuur op naam van jou of je bedrijf staat. Als je de btw wilt terugvorderen, moet je ook je btw-nummer vermelden op de factuur.
  • Als je een deel van je woning toewijst aan je professionele activiteit (kantoor aan huis), kun je slechts een deel van de kost aftrekken. Het aftrekbare deel is evenredig met het deel van het huis dat je gebruikt als kantoor. Gebruik je 10% van de totale oppervlakte van je huis als bureauruimte? Dan trek je 10% van de kost af! (zie hieronder voor meer informatie).

Combineer je een losstaande kantoorruimte met een kantoorruimte thuis? Geen probleem! Dan mag je de (gedeeltelijke) kosten van beide facturen aftrekken.

Ik heb gehoord dat ik een “vaste kostenpost” zou kunnen aftrekken om die kosten te dekken.

Sommige accountants kiezen er inderdaad voor om een vast “forfait” af te trekken om deze kosten te dekken. Er is echter geen bewijs dat dit geldig is in het geval van een belastingcontrole. Daarom raden we eerder aan om de werkelijke uitgaven in te brengen als kost.


Christophe MeestersChristophe MeestersAccountant & oprichter van Meesters Accountant

De raad van de accountant

Home office 🏡 : De regels zijn heel duidelijk. Om problemen met de fiscus te voorkomen is het dus nodig om de plattegrond van je woning te bestuderen en te achterhalen welk deel bestemd is voor professioneel gebruikt. De fiscus tolereert over het algemeen maximaal 15% en zal niet aarzelen om je kantoor te bezoeken tijdens een mogelijke controle. Wees dus gewaarschuwd!
VOLGENDE

Deze onkosten zijn misschien ook van toepassing op jou




TDeze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie